Modal content
×

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI

Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.

Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.

Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.

1.Kişisel Verilerin İşlenme Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:

  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen ticari faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden ilgili kişileri faydalandırmak için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin ilgili kişilerin beğeni, kullanım alışkanlıkları ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilerek ilgili kişilere önerilmesi ve tanıtılması.
 
2.Kişisel Verilerin Aktarıldığı Taraflar ve Aktarım Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.

3.Kişisel Verilerin Toplanma Yöntemi

Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.

4.Çerezleri Kullanım Amacı

Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;

İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.

Teknik olarak web sitemizde kullanılan çerez türleri aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.

Oturum Çerezleri

(Session Cookies)

Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır.

 

Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:

  • • İnternet sitesinin işlevselliğini ve performansını arttırmak yoluyla sizlere sunulan hizmetleri geliştirmek,
5.Çerez Tercihlerini Kontrol Etme

Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.  

6.Veri Sahiplerinin Hakları

Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.

 

  • e-Devlet
  • İçişleri Bakanlığı
  • Gönüllü Sivil Toplum
Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü
Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü
  • GENEL MÜDÜRLÜK

    Genel Müdürlük

    T.C. İçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü

    • Genel Müdürlüğümüz
    • İl Müdürlükleri
    • Misyon & Vizyon
    • Teşkilat Şeması
    • Görevlerimiz
    • Kurumsal Logo
    • İç Kontrol Çalışmaları
  • İŞLEMLER

    İşlemler

    Dernek, Sendika ve Siyasi Parti İşlemlerine İlişkin Bilgilere Buradan Ulaşabilirsiniz.

    • Dernek İşlemleri
      • Kamu Yararına Çalışan Dernek Statüsü
      • İzin Almadan Yardım Toplama
      • İzne Tabi Kelime Kullanımı
      • Denetim İşlemleri
      • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
      • Yardım Toplama
      • Yabancı STK İzin Başvuru Rehberi
      • Bildirim ve Ekler
      • Yabancı STKlar
      • Yabancı STK İlgili Mevzuatı
      • Dernek Nasıl Kurulur
      • Üst Kuruluş Kurma
      • Dernek İç Denetim Raporu
      • DERBİS Kullanıcı Kılavuzları
      • DERBİS Şifresi
    • Sendika İşlemleri
      • Kamu Görevlileri Sendikası Nasıl Kurulur
      • İşçi Sendikası Nasıl Kurulur
      • Mevzuat
    • Siyasi Parti İşlemleri
      • Siyasi Parti Kuruluşu Nasıl Yapılır
      • Mevzuat
    • Online İşlemler
    • SSS
    • Projeler
      • DERBİS
      • SENBİS
      • PARBİS
      • PRODES
      • E-ARŞİV
      • Bilgi Merkezi
  • İSTATİSTİKLER

    İstatistikler

    Dernekler, Yabancı STK lar, Siyasi Partiler ve Sendikalara İlişkin İstatistikler

    • Derneklere ilişkin İstatistikler
      • Derneklere Ait Gelir Toplamları
      • Dernekler Bilgi Sistemi (DERBİS) Kullanıcı Sayısı
      • İllere Göre Faal Dernek Sayıları
      • İllere ve Faaliyet Alanlarına Göre Dernekler
      • İllere Göre Kamu Yararına Çalışan Dernekler
      • İzne Tabi Kelime Kullanan Kuruluşlar
      • İzin Almadan Yardım Toplayan Kuruluşlar
      • Kamu Yararına Çalışan Dernekler
      • Yıllara Göre Faal Dernek Sayıları
      • Beyanname Sayıları
      • İllere Göre Faal Kuruluş Listesi
      • Nevilere Göre Faal Dernek Sayıları
    • Yabancı STK'lara İlişkin İstatistikler
      • Faaliyetine İzin Verilen Yabancı STKlar
      • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
    • Siyasi Partilere İlişkin İstatsitikler
      • Siyasi Partilere İlişkin İstatistikler
    • Sendikalara İlişkin İstatistikler
      • İş veya Hizmet Kollarına Göre Sendikalar
    • Denetim İstatistikleri
    • Proje Yardımlarına İlişkin İstatistikler
  • MEVZUAT

    Mevzuat

    Genel Müdürlüğümüzce Yürütülen İş ve İşlemlere İlişkin İlgili Mevzuata Buradan Ulaşabilirsiniz.

    • Anayasa
    • Kanunlar
    • Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
    • Yönetmelikler
    • Yönergeler
    • Tebliğler
    • Genelgeler
    • Hukuki Görüşler
    • Rehberler
    • Mülga Mevzuat
    • Sendikalara İlişkin Mevzuat
    • Siyasi Partilere İlişkin Mevzuat
  • HABERLER
  • İLETİŞİM
Ara
  • GENEL MÜDÜRLÜK
    • Genel Müdürlüğümüz
    • İl Müdürlükleri
    • Misyon & Vizyon
    • Teşkilat Şeması
    • Görevlerimiz
    • Kurumsal Logo
    • İç Kontrol Çalışmaları
  • İŞLEMLER
    • Dernek İşlemleri
      • Kamu Yararına Çalışan Dernek Statüsü
      • İzin Almadan Yardım Toplama
      • İzne Tabi Kelime Kullanımı
      • Denetim İşlemleri
      • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
      • Yardım Toplama
      • Yabancı STK İzin Başvuru Rehberi
      • Bildirim ve Ekler
      • Yabancı STKlar
      • Yabancı STK İlgili Mevzuatı
      • Dernek Nasıl Kurulur
      • Üst Kuruluş Kurma
      • Dernek İç Denetim Raporu
      • DERBİS Kullanıcı Kılavuzları
      • DERBİS Şifresi
    • Sendika İşlemleri
      • Kamu Görevlileri Sendikası Nasıl Kurulur
      • İşçi Sendikası Nasıl Kurulur
      • Mevzuat
    • Siyasi Parti İşlemleri
      • Siyasi Parti Kuruluşu Nasıl Yapılır
      • Mevzuat
    • Online İşlemler
    • SSS
    • Projeler
      • DERBİS
      • SENBİS
      • PARBİS
      • PRODES
      • E-ARŞİV
      • Bilgi Merkezi
  • İSTATİSTİKLER
    • Derneklere ilişkin İstatistikler
      • Derneklere Ait Gelir Toplamları
      • Dernekler Bilgi Sistemi (DERBİS) Kullanıcı Sayısı
      • İllere Göre Faal Dernek Sayıları
      • İllere ve Faaliyet Alanlarına Göre Dernekler
      • İllere Göre Kamu Yararına Çalışan Dernekler
      • İzne Tabi Kelime Kullanan Kuruluşlar
      • İzin Almadan Yardım Toplayan Kuruluşlar
      • Kamu Yararına Çalışan Dernekler
      • Yıllara Göre Faal Dernek Sayıları
      • Beyanname Sayıları
      • İllere Göre Faal Kuruluş Listesi
      • Nevilere Göre Faal Dernek Sayıları
    • Yabancı STK'lara İlişkin İstatistikler
      • Faaliyetine İzin Verilen Yabancı STKlar
      • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
    • Siyasi Partilere İlişkin İstatsitikler
      • Siyasi Partilere İlişkin İstatistikler
    • Sendikalara İlişkin İstatistikler
      • İş veya Hizmet Kollarına Göre Sendikalar
    • Denetim İstatistikleri
    • Proje Yardımlarına İlişkin İstatistikler
  • MEVZUAT
    • Anayasa
    • Kanunlar
    • Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
    • Yönetmelikler
    • Yönergeler
    • Tebliğler
    • Genelgeler
    • Hukuki Görüşler
    • Rehberler
    • Mülga Mevzuat
    • Sendikalara İlişkin Mevzuat
    • Siyasi Partilere İlişkin Mevzuat
  • HABERLER
  • İLETİŞİM
 

DERNEK FAALİYETİ

06.10.2025
YÖNETİM KURULU KAÇ KİŞİDEN OLUŞUR?
Yönetim kurulu, beş asıl ve beş yedek üyeden az olmamak üzere dernek tüzüğünde belirtilen sayıda üyeden oluşur. Temsil görevi, yönetim kurulunca, üyelerden birine veya bir üçüncü kişiye verilebilir. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 84, 85)
YÖNETİM KURULUNUN GÖREVİ NEDİR?
Yönetim kurulu, derneğin yürütme ve temsil organıdır; Yönetim kurulu bu görevini kanuna ve dernek tüzüğüne uygun olarak yerine getirir. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 85)
DERNEK ORGANLARINDA KİMLER GÖREV ALAMAZ?
Fiil ehliyetine sahip olmayanlar yönetim kurulunda görev alamazlar.
Mahkeme kararlarıyla dernek organlarında yer alamayacağı belirlenen kişiler de dernek organlarında görev alamazlar.
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş veya affa uğramış olsa bile; 7/2/2013 tarihli ve 6415 sayılı Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun kapsamında yer alan suçlar ile Türk Ceza Kanununda yer alan uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti veya suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama suçlarından mahkûm olanlar derneklerin genel kurul dışındaki organlarında görev alamazlar.
Dernek organlarına seçildikten sonra yukarıdaki suçlardan mahkûm olanların görevi sona erer. Yasaklanmış hakların geri verilmesi kararı verildiği takdirde söz konusu fıkra hükümleri uygulanmaz. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md; 3)
YÖNETİM KURULU NE ZAMAN TOPLANIR?
Tüzükte ayrıca düzenlenmemesi durumunda yönetim kurulu karar alınması zorunlu olan durumlarda (üyelik işlemleri, beyanname ve bildirim, alındı belgesi bastırılması, yetki belgesi düzenlenmesi vb.) salt çoğunluk ile toplanır. Bunun dışında gerekli görülen her halde toplanabilir.
YÖNETİM KURULU ELEKTRONİK ORTAMDA TOPLANTI YAPABİLİR Mİ?
Kanunun ek 2 inci maddesi uyarınca dernekler, yönetim kurulu toplantılarını elektronik ortamda da yapabilirler.
Dernekler elektronik ortamda yapılacak yönetim kurulu toplantılarını Bakanlık Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından uygun görülüp onaylanan elektronik sistemler üzerinden yapabilirler. Söz konusu sistemlere işlenecek veriler, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun ilgili hükümlerine uygun olarak işlenir ve muhafaza edilir.
Kanunda, Türk Medeni Kanununda, bu Yönetmelikte ve derneklerin kendi tüzüklerinde yer alan yönetim kurulu toplantılarının fiziki ortamda gerçekleştirilmesine yönelik bütün usul ve esaslar elektronik ortamda yapılan toplantılar için de geçerlidir. Elektronik ortamda gerçekleştirilen toplantılara ilişkin her türlü bilgi, belge ve kayıt dernek tarafından muhafaza edilir.
Elektronik ortamda yapılacak dernek yönetim kurulu toplantılarına katılacak üyeler sisteme, güvenli elektronik imza veya iki faktörlü kimlik doğrulama sistemi kullanarak giriş yaparlar. Kullanılacak elektronik sistemlerin, fiziki ortamda yapılan toplantılardaki söz alma ve oylama benzeri tüm işlemlerin elektronik ortamda da yapılabilmesini sağlayan tasarım, yedekleme ve mevzuata uygun arşivleme kapasitesine; yetkisiz erişimlere ve saldırılara karşı gerekli ağ ve sistem güvenliğine sahip olması gerekmektedir.
Fiziki ortamda gerçekleştirilen toplantıların mevzuata aykırı yapılması durumunda uygulanan yaptırımlar elektronik ortamda yapılan toplantılar için de geçerlidir. (Dernekler Yönetmeliği; 15/A)
YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ NASIL TUTULUR?
Karar defterine kararın tarihi, sayısı ve konusunun yazılması zorunludur, ancak alınan karar birden fazla konuyu içeriyorsa, konu kısmına genel nitelikte ibareler yazılabilir.
Karar defterinin "Toplantıya Katılan Üyelerin Adı ve Soyadı" kısmına yalnızca toplantıya katılan yönetim kurulu üyelerinin adı ve soyadları yazılır. Toplantıda alınan kararlar "Kararın Metni" kısmına yazılır ve kararın altı toplantıya katılan üyeler tarafından imzalanır.
Ancak, karara katılmayan üyeler, karara katılmadıklarını belirten ibareleri yazarak imza atarlar. Aynı toplantıda alınan kararların birden fazla sayfaya yazılması halinde, her sayfa paraf edilerek kararın bittiği sayfa imzalanır.
Her yılın ilk kararına (1)’den başlayarak numara verilir.
Dernekler tarafından tutulacak defterlerin mürekkepli veya tükenmez kalemle yazılması zorunludur.
Elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla örneğine uygun olarak yazdırılan form veya sürekli formlar defterlere yapıştırılarak kullanılabilir. Ancak, defterlere yapıştırılan çıktı köşelerinin, deftere temas edecek şekilde ve yeni bir karar alınmadan önce notere tasdik ettirilmesi şarttır.
Bilgisayar ortamında tutulan defterlerin, il dernekler müdürlükleri veya notere onaylattırılmış form veya sürekli formlara elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılması zorunludur. Form ve sürekli formların yalnızca bir yüzüne sayfa numarası verilerek onaylanır. Kararlar bu onaylı yüze yazdırılır, onaysız ve numarasız arka yüzlere yazdırılmaz.
Dernekler tarafından tutulması zorunlu olan defterlerin, elektronik ortamda tutulacak defterler hariç, derneklerin yerleşim yerinin bulunduğu il dernekler müdürlüklerinden veya noterlerden onaylı olması zorunludur. İlçelerde, büyükşehir belediyesi sınırları içinde kalan ilçeler dâhil, dernekler büro şeflikleri tarafından defter tasdiki yapılmaz.
Tasdik ettirilen defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir. (Ara tasdik zorunluluğu yoktur.) Ancak yeni deftere geçilmesi halinde önceki defterlerin kullanılmayan boş sayfaları iptal edilir. (İçişleri Bakanlığı 2007/2 sayılı Dernekler Tarafından Tutulan Karar, Evrak Kayıt, Demirbaş Ve İşletme Hesabı Defterlerinde Bulunması Gereken Bilgiler İle Bu Defterlerin Şekli Hakkındaki Tebliği Md; 5 ve 9)
YÖNETİM KURULU ÜYELERİ ÜCRET ALABİLİR Mİ?
Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine ücret verilebilir. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri dışındaki üyelere ücret, huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir ödeme yapılamaz.
Verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar dernek genel kurul tarafından tespit edilir. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md; 13)
YÖNETİM KURULU ÜYE SAYISINDA DEĞİŞİKLİK OLMASI DURUMUNDA NE YAPILIR?
"Yönetim kurulu asıl üyelerinden birinin istifası veya vefatı durumunda, ilk yedek üye yönetim kurulu üyeliğine davet edilir.
Dernek organlarında meydana gelen değişiklik Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimini (Dernekler Yönetmeliği EK-25) doldurmak suretiyle kırk beş gün içerisinde mülki idare amirliğe bildirilir. (Dernekler Yönetmeliği Md; 92)
Organ değişiklik bildirimi DERBİS üzerinden gerçekleştirilir.
Yönetim kurulu üye sayısı, boşalmalar sebebiyle üye tamsayısının yarısının altına düşerse; dernek genel kurulu, kalan yönetim kurulu üyeleri veya denetim kurulu tarafından bir ay içinde toplantıya çağrılır. Çağrı yapılmazsa, üyelerden birinin istemi üzerine, sulh hâkimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 84)"
YÖNETİM KURULU, GENEL KURULA VEYA OLAĞANÜSTÜ GENEL KURULA GİTMEDEN DERNEK BAŞKANINI DEĞİŞTİREBİLİR Mİ?
Dernek başkanının istifa etmesi ya da dernek başkanının değiştirilmesi, tüzükte yer alan hükümlere uygun olarak yapılmalıdır. Tüzükte dernek başkanı yani yönetim kurulu başkanının değişimi için, genel kurul yapılması gerektiğine dair hüküm var ise, genel kurul toplanmalıdır.
DERNEKLER HANGİ FAALİYETTE BULUNABİLİRLER?
Dernekler, kanunlarla yasaklanmamış konularda ve tüzüklerinde belirtilen amaçları doğrultusunda faaliyette bulunabilirler. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 90)
DERNEKLERİN GENEL KURUL TOPLANTILARI NELERDİR?
Dernek genel kurul toplantıları ilk genel kurul toplantısı, olağan genel kurul toplantısı ve olağanüstü genel kurul toplantısı olmak üzere üç ayrı şekilde olur. (Türk Medeni Kanunu Md; 62, 74 ve 75)
İLK GENEL KURUL TOPLANTISI NE ZAMAN YAPILIR?
Kuruluş bildirimi ve belgelerin doğruluğu ile dernek tüzüğü, en büyük mülkî amir tarafından altmış gün içinde dosya üzerinden incelenir, kuruluş bildiriminde, tüzüğünde ve diğer belgelerinde Kanuna aykırılık veya noksanlığın bulunmaması durumunda bu süreden itibaren; Kanuna aykırılık ve noksanlık tespit edilmiş ise, bu hususun tebliğinden itibaren 30 gün içinde giderilmesi durumunda, keyfiyetin derneğe yazılı olarak bildirilmesinden itibaren altı ay içinde ilk genel kurul toplantılarını yapmak ve zorunlu organlarını oluşturmakla yükümlüdürler. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 60, 62)
OLAĞAN GENEL KURUL TOPLANTISI NE ZAMAN YAPILIR?
"Dernek tüzüğünde belli edilen zamanlarda yapılması gereken toplantılardır.
Olağan genel kurul toplantılarının en geç üç yılda bir yapılması zorunludur. (Dernekler Yönetmeliği Md; 13)"
OLAĞANÜSTÜ GENEL KURUL TOPLANTISI NE ZAMAN YAPILIR?
"Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde yapılması gereken toplantıdır.
Genel kurullar toplantıya yönetim kurulu tarafından çağrılır. (Dernekler Yönetmeliği Md; 13)"
GENEL KURUL TOPLANTISINA ÇAĞRI NASIL YAPILIR?
"Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini diğer bir ifadeyle hazırun listesini düzenler.
Dernek yönetim kurulu; hazırun listesinde ismi bulunan üyeleri, en az on beş gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya derneğin internet sayfasında ilan etmek, yazılı olarak bildirmek, üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj göndermek veya mahalli yayın araçlarını kullanmak suretiyle toplantıya çağırır.
Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir.
İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur.
İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz. (Dernekler Yönetmeliği Md; 14)"
GENEL KURUL TOPLANTILARI NEREDE YAPILIR?
Genel kurul toplantıları, tüzükte aksine hüküm olmadıkça, dernek merkezinin bulunduğu yerde yapılır. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 78
GENEL KURUL TOPLANTISI NASIL YAPILIR?
"Genel kurul toplantısı hazırun listesi toplantı yeri girişinde hazır bulundurulur.
Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir.
Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen hazırun listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
Kimlik belgesini göstermeyenler, belirtilen listeyi imzalamayanlar ile genel kurula katılma hakkı bulunmayan üyeler toplantı yerine alınmaz.
Bu kişiler ve dernek üyesi olmayanlar, ayrı bir bölümde genel kurul toplantısını izleyebilirler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır.
Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir. (Dernekler Yönetmeliği Md; 15)"
GENEL KURULDA DİVAN HEYETİ NASIL KURULUR?
"Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.
Genel kurul, gündemdeki konuların görüşülerek karara bağlanmasıyla sonuçlandırılır.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar toplantı tutanağına yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur. (Dernekler Yönetmeliği Md; 15)"
GENEL KURUL TOPLANTI YETER SAYISI VE KARAR YETER SAYISI NEDİR?
"Genel kurul, toplantıya katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğuyla, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hâllerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır;
Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınırken Tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte ikisinin çoğunluğuyla alınabilir.
Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 78 ve 81)"
GENEL KURUL TOPLANTISINA KATILMAYAN ÜYE DERNEĞİN HERHANGİ BİR ORGANINA SEÇİLEBİLİR Mİ?
Her üyenin, derneğin faaliyetlerine ve yönetimine katılma, seçme ve seçilme hakkı vardır. (4721 sayılı Türk Medeni Kanun Md; 68)
GENEL KURUL TOPLANTILARI ELEKTRONİK ORTAMDA YAPILABİLİR Mİ?
"Dernekler, 5253 sayılı Dernekler Kanunun Ek madde 2 ye istinaden genel kurul ve yönetim kurulu toplantılarını elektronik ortamda da yapabilirler.
Dernekler elektronik ortamda yapılacak genel kurul toplantılarını Bakanlık Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından uygun görülüp onaylanan elektronik sistemler üzerinden yapabilirler. Söz konusu sistemlere işlenecek veriler, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun ilgili hükümlerine uygun olarak işlenir ve muhafaza edilir.
Genel kurul yapılmasına ilişkin alınan yönetim kurulu kararında ve genel kurul ilanında genel kurulun hangi yöntemle yapılacağı belirtilir. Elektronik ortamda alınacak yönetim kurulu kararları fiziksel ortamda tutulan yönetim kurulu karar defterinden ayrı olarak tarih ve sıra sayısı ile elektronik ortamda saklanır.
Türk Medeni Kanunu’nda, Dernekler Kanununda, Dernekler Yönetmeliğinde ve derneklerin kendi tüzüklerinde yer alan genel kurul ve yönetim kurulu toplantılarının fiziki ortamda gerçekleştirilmesine yönelik bütün usul ve esaslar elektronik ortamda yapılan toplantılar için de geçerlidir. Elektronik ortamda gerçekleştirilen toplantılara ilişkin her türlü bilgi, belge ve kayıt dernek tarafından muhafaza edilir.
Elektronik ortamda yapılacak dernek genel kurul veya yönetim kurulu toplantılarına katılacak üyeler sisteme, güvenli elektronik imza veya iki faktörlü kimlik doğrulama sistemi kullanarak giriş yaparlar. Kullanılacak elektronik sistemlerin, fiziki ortamda yapılan toplantılardaki divan oluşturma, oylama, söz alma, önerge verebilme ve benzeri tüm işlemlerin elektronik ortamda da yapılabilmesini sağlayan tasarım, yedekleme ve mevzuata uygun arşivleme kapasitesine; yetkisiz erişimlere ve saldırılara karşı gerekli ağ ve sistem güvenliğine sahip olması gerekmektedir.
Derneklerin kendi tüzüklerinde yer alan genel kurul ve yönetim kurulu toplantılarının fiziki ortamda gerçekleştirilmesine yönelik bütün usul ve esaslar elektronik ortamda yapılan toplantılar için de geçerlidir. (Dernekler Yönetmeliği Md; 15/A)"
GENEL KURUL TOPLANTISINDAN EN AZ KAÇ GÜN ÖNCE ÜYE KAYDI YAPILABİLİR?
Dernek tüzüğüne göre üye olma şartlarını taşıyan kişilerin Yönetim kurulu kararıyla üye kaydı her zaman yapılabilir.
GENEL KURUL KARARLARINA KARŞI İPTAL DAVASI AÇILABİLİR Mİ?
"Genel kurul toplantısında hazır bulunan ve kanuna veya tüzüğe aykırı olarak alınan genel kurul kararlarına katılmayan her üye, karar tarihinden başlayarak bir ay içinde; toplantıda hazır bulunmayan her üye ise kararı öğrenmesinden başlayarak bir ay içinde ve herhâlde karar tarihinden başlayarak üç ay içinde mahkemeye başvurmak suretiyle kararın iptalini isteyebilir.
Diğer organların kararlarına karşı, dernek içi denetim yolları tüketilmedikçe iptal davası açılamaz. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 83)"
DERNEKLERDE BANKA HESABI AÇILMASI ZORUNLU MUDUR?
Derneklerin banka hesabı açmasına dair herhangi bir zorunluluk bulunmamaktadır.
DERNEKLER ULUSLARARASI FAALİYETTE BULUNABİLİR Mİ
"Dernekler, tüzüklerinde uluslararası faaliyette bulunacaklarını belirtmişlerse dernek amacını gerçekleştirmek üzere uluslararası faaliyette veya iş birliğinde bulunabilirler.
Yurt dışında temsilcilik veya şube açabilir, yurt dışında dernek veya üst kuruluş kurabilir veya yurt dışında kurulmuş dernek veya kuruluşlara katılabilirler. (4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Md; 91, 5253 sayılı Dernekler Kanunu Md; 5)"
DERNEKLER KAMU KURUM VE KURULUŞLARI İLE ORTAK PROJELER YÜRÜTEBİLİR Mİ
"5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum Ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair
Kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Dernekler, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütebilir.
Kamu kurum ve kuruluşları, proje maliyetinin en fazla %50’si oranında ayni ya da nakdi katkı sağlayabilirler.
4857 sayılı İş Kanunu’nun 30. maddesi çerçevesinde engellilerin ve eski hükümlülerin mesleki eğitim ve mesleki rehabilitasyonu, kendiişlerini kurmaları, engellilerin iş bulmasını sağlayacak destek teknolojilerine ilişkin projeler ile benzeri projelerde bu orana bakılmaz. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md; 10)"
DERNEKLERİN İZİN ALARAK KURABİLECEKLERİ TESİSLER HANGİLERİDİR?
Derneklerin, tüzüklerinde gösterilen amaçları gerçekleştirmek üzere, eğitim ve öğretim faaliyetleri için yurt, pansiyon; üyeleri için lokal açmaları ve lokallerinde alkollü içki kullanılması ile bu tesislerin işletilmesi mülkî idare amirinden izin almalarına bağlıdır. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md; 26)
YURT AÇMA BAŞVURULARI NASIL YAPILIR?
"Derneklerin, tüzüklerinde gösterilen amaç ve çalışma konularını gerçekleştirmek üzere, eğitim ve öğretim faaliyetleri için yurt açmaları ve bu yurtların devri, nakli, kapatılması ile bunların idaresi, işletilmesi ve denetlenmesi konularında 20/2/2017 tarihli ve 2017/10090 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile 6/5/2017 tarihli ve 30058 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanarak yürürlüğe giren Özel Öğrenci Barınma Hizmetleri Yönetmeliğinin Dernekler Kanununa ve Dernekler Yönetmeliğine aykırı olmayan hükümleri uygulanır.
Dernekler, açacakları yurtlara ilişkin olarak Milli Eğitim Bakanlığından ve Valilikten almış oldukları yurt açma izin belgelerinin birer suretini, bu izin belgesini aldıklarıtarihten itibaren on beş gün içinde sivil toplumla ilişkiler birimlerine vermek zorundadırlar. (Dernekler Yönetmeliği Md; 95"
LOKAL NEDİR?
Lokal, derneklerin tüzüklerindeki amaçları gerçekleştirmek üzere mülki idare amiri izni ile açılan, üyelerinin bir araya geldiği sosyal mekanlardır. (Dernekler Kanunu Md; 2)
LOKAL AÇMA ŞARTLARI NELERDİR?
"Federasyon ve konfederasyonlar hariç, lokal açabilmesi için derneğin en az bir yıldan beri faaliyette bulunması şarttır.
Dernekler; başka bir dernek, gerçek veya tüzel kişi ile ortaklaşa lokal açmaz.
Çocuk dernekleri lokal açamaz. (Dernekler Kanunu Md; 26/A)"
LOKAL NERELERDE AÇILIR?
"Dernek yerleşim yerinin bulunduğu binada veya Dernek yerleşim yerinin dışındaki bir binada dernek lokali açılabilir.
Dernek yerleşim yerinin bulunduğu binada lokal açılması durumunda, dernek lokali olarak açılan yerin iç kapı girişinin diğer bağımsız bölüm veya oda ve benzeri gibi bölümlerden ayrı olması ve bunlara açılan kapılarının bulunmaması zorunludur. (Dernekler Yönetmeliği Md; 57)"
LOKAL NERELERDE AÇILAMAZ?
"Aşağıda belirtilen yerlerde lokal açılamaz.
Silah fabrika ve imalathaneleri, patlayıcı, parlayıcı ve yanıcı gibi tehlikeli maddeler üretilen, satılan, kullanılan ve depolanan yerler ile gaz dolum tesislerinde,
İbadethanelerde,
Okul öncesi eğitim, ilk ve orta öğretim resmi ve özel okul binaları ile özel eğitime muhtaç bireylerin devam ettikleri öğretim kurumlarına ve ibadethanelere yüz metreden yakın mesafe içinde,
İlk ve orta öğretim öğrencilerinin devam ettiği kurs, dershane ve bu öğrencilerin kaldığı öğrenci yurtlarının bulunduğu binalarda,
İtfaiye, ambulans gibi müdahale ve yardım hizmetlerinin kolaylıkla ulaşamayacağı yerlerde,
Binaların ortak kullanılan bağımsız bölümlerinde,
Genel güvenlik ve asayişin korunması yönünden sakıncalı olan yerlerde,
Sabit veya seyyar olarak kullanılan kara, deniz, hava ve her çeşit taşıma araçlarında. (Dernekler Kanunu Md; 26/A)"
LOKAL AÇMA BAŞVURUSU NEREYE VE HANGİ BELGELERLE YAPILIR?
"Aşağıda belirtilen belgelerle il merkezlerinde açılacak lokaller için valiliğe, büyükşehir belediyesi sınırları içinde kalan ilçeler dâhil olmak üzere diğer ilçelerde açılacak lokaller için kaymakamlığa başvuru yapılır.
Lokal açılması konusunda alınmış yönetim kurulu kararının örneği,
Lokal olarak açılacak yerin mülk sahibi veya kiracısı olduğuna, ana gayrimenkulün mesken, iş veya ticaret yeri olduğuna, belediye ve mücavir alan sınırları içinde bulunup bulunmadığına dair dernek başkanı tarafından imzalanmış beyan,
Ana gayrimenkulün tapu kayıtlarında mesken olarak görünen yerler için kat maliklerinin oy birliği ile aldıkları kararın örneği, mesken ve işyerinin birlikte yer aldığı binalarda mesken sahiplerinin tamamının onayı ve işyeri sahiplerinin oy çokluğu ile aldıkları kararın örneği, iş hanlarında ise yönetim kurulu kararı örneği,
Derneklerin; belediye ve mücavir alanlar içinde açacakları lokaller için yapı kullanma (iskan) izin belgesi, bu belgenin bulunmadığı durumlarda ise ilgili belediyeden alınacak söz konusu yerin lokal olarak kullanılmasında sakınca olmadığına dair belge; bu alanlar dışındaki lokaller için Çevre ve Şehircilik Müdürlüklerinden alınacak lokal olarak kullanılmasında sakınca olmadığına dair belge.
Belgeleri eksik olan veya mevzuata uygun olmayan başvurular değerlendirmeye alınmaz ve eksikliklerin tamamlanması için otuz günlük ek süre tanınır. Bu süre sonunda eksikliklerin tamamlanmaması halinde başvuru işlemden kaldırılır.
Lokal olarak açılan yerin yerleşim yerinin değiştirilmesi halinde yukarıda sayılan işlemler tekrar edilir.
Başvuru belgeleri ve inceleme sonuçları olumlu olan derneklere, mülki idare amirince lokal açma ve işletme izni verilir.
Lokal açma ve işletme belgesinde çalışma şartları belirtir. İki nüsha olarak düzenlenen lokal açma ve işletme izin belgesinin (Dernekler Yönetmeliği EK- 20) bir örneği ilgili derneğe verilir; diğer örneği derneğin il müdürlüğündeki dosyasında saklanır. (Dernekler Yönetmeliği Md; 58 ve 59)"
LOKALLERDE ALKOLLÜ İÇKİ VERİLEBİLİR Mİ, CANLI MÜZİK YAYINI YAPILABİLİR Mİ?
"Dernek lokallerinde alkollü içki kullanılması mülki idare amirinin iznine bağlıdır. Ancak, alkollü içki izni verilebilmesi için dernek lokalinin içkili yer bölgesi içinde bulunması zorunludur. (Dernekler Kanunu Md; 26/A)
Yetkili mercilerden alkollü içki satış belgesi alamayan veya bu belgesi iptal edilmiş derneklerin lokallerinde alkollü içki verilemez ve alkollü içki kullanılamaz.
Gençlik, spor veya gençlik ve spor kulüplerinin sosyal amaçlı tesisleri ile lokallerinde alkollü içki kullanılmasına izin verilmez.
Alkollü içki kullanılmasına izin verilen lokallerde içki servisi, ancak izin verilen lokal içinde yapılabilir. Lokalin etrafında, yol kenarlarında veya yaya kaldırımlarında masa konularak veya ayakta içki servisi yapılamaz.
Alkollü içki kullanılmasına izin verilen lokallerde 18 yaşından küçükler çalıştırılamaz.
Dernek lokallerinde, halkın huzur ve sükûnu ile kamu istirahati açısından sakınca bulunmaması kaydıyla yapılacak ölçüm ve kontrolü müteakip, mülki idare amirinin kararıyla canlı müzik izni verilir. Canlı müzik lokal açma ve işletme izin belgesine işlenmez. Ancak, görevliler sorduğu zaman gösterilebilecek şekilde işyerinde bulundurulur.
Canlı müzik izni verilen yerlerde, belirlenen saatler dışında ve ilgili mevzuatta belirtilen ses seviyelerinin üstünde halkın huzur ve sükûnunu bozacak şekilde yayın yapılması durumunda izin iptal edilir. (Dernekler Yönetmeliği Md; 61, 62)"
LOKALLER NASIL İŞLETİLİR?
"Dernek lokalleri, yönetim kurullarınca hazırlanan yönergeye göre işletilir. (Dernekler Kanunu Md; 26/A)
Lokal yönergesinde aşağıda gösterilen hususların belirtilmesi zorunludur:
Lokalin çalışma şartları,
Lokal müdürünün görev ve yetkileri,
Dernek lokalinde yapılacak faaliyetler ve verilecek hizmetler,
Dernek üyelerinin ve misafirlerin lokalden yararlanma şekilleri,
Lokalde alkollü içki kullanılıp kullanılmayacağı, kullanılacaksa şart ve şekilleri,
Lokalin konferans, seminer, yemek, nişan, düğün ve benzeri toplantılar için dernek üyelerine tahsis edilme şekil ve şartları.
Her dernek lokaline, yönetim kurulu kararıyla sorumlu bir müdür tayin edilerek mülki idare amirine bildirilir. Sorumlu müdür, dernek lokalinin mevzuata ve ruhsata uygun olarak işletilmesinden sorumludur. Sorumlu Müdür değişikliği, on beş gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Lokal müdürü yönetim kurulu kararıyla ücretli veya fahri olarak görevlendirilir. Bunların dernek üyesi olması şart değildir. Lokalin işletmesi, dernek tarafından görevlendirilen bir lokal müdürünün sorumluluğunda müstecire de yaptırılabilir.
Lokalin hangi derneğe ait olduğunun belirtildiği en az 50x75 cm ebadında “… Derneği
Lokali” ibaresinin yazılı olduğu levha ile en az 20x30 cm ebadında “Üye olmayan giremez” ibaresinin yazılı olduğu levhanın, dışarıdan ilk bakışta görülebilecek bir yere asılması zorunludur.
Lokallerde çalışanlar için dernek yönetim kurulu başkanının imzasını taşıyan bir kimlik belgesi düzenlenir. Çalışanlar lokalde bulundukları sürece bu kimliği ilk bakışta görülebilecek şekilde üzerlerinde taşımak zorundadırlar.
Lokalden yararlanacak üyelere, dernek üyeliğine kabul kararının tarih ve sayısı ile dernek başkanının imzası bulunan lokal kimlik kartı verilir. Üyeler Lokalde bulundukları sürece bu kimliği üzerlerinde taşımak ve denetimler sırasında bu kartı göstermek zorundadırlar.
Lokale o derneğin üyesi olmayanlar giremez. Ancak, üyelerin beraberindeki misafirleri lokallere kabul edilebilir. Misafirler lokalde bulundukları sürece, misafir kartlarını ilk bakışta görülecek şekilde üzerlerinde taşımak zorundadırlar. (Dernekler Yönetmeliği Md; 59, 60, 62, 63, 64)"
LOKALLERİN DENETİMİ KİMLER TARAFINDAN VE NE ZAMAN YAPILIR?
Lokallerin denetimi mülki idare amiri tarafından kamu görevlilerine veya kolluk kuvvetlerine yaptırılır. Lokal denetiminde önceden bildirimde bulunma ve mesai saatleri içinde yapılması şartı aranmaz. (Dernekler Kanunu Md; 26/B
LOKALLER HANGİ SEBEPLERLE VE NE KADAR SÜRE İLE GEÇİCİ OLARAK FAALİYETTEN MEN EDİLİR?
"Dernekler Kanunu’na aykırı faaliyet gösterdiği,
Kumar oynandığı,
Alkollü içki sunumuna ilişkin izinler alınmaksızın alkollü içki kullandırıldığı,
24/6/2004 tarihli ve 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu kapsamında hayvanlara kötü muamelede bulunulduğu, fiziki veya psikolojik acı çektirildiği
Denetimde yetkilendirilmiş kişiler tarafından tespit edilen lokaller mülki idare amiri tarafından otuz günü geçmemek üzere geçici süreyle faaliyetten men edilir. (Dernekler Kanunu Md; 26/B)"
LOKALLER HANGİ SEBEPLERLE KAPATILIR
"Lokallerin,
5237 sayılı Kanun kapsamında kumar oynanması için yer ve imkân sağlanmasının, uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticaretinin, kullanımının, kullanımının kolaylaştırılmasının,
10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanuna aykırı silah bulundurulmasının veya satılmasının tespiti halinde veya
Dernekler Kanunu’na aykırı faaliyet gösterdiği,
Kumar oynandığı,
Alkollü içki sunumuna ilişkin izinler alınmaksızın alkollü içki kullandırıldığı,
24/6/2004 tarihli ve 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu kapsamında hayvanlara kötü muamelede bulunulduğu, fiziki veya psikolojik acı çektirildiği fiilleri nedeniyle bir yıl içinde üç defa faaliyetten men edilen lokallerde, bu fiiller tekrar işlendiği takdirde
Lokal açma ve işletme belgesi mülki idare amirince iptal edilir. (Dernekler Kanunu Md; 26/B)"
DERNEK ÇALIŞANLARINA ÜCRET VERİLEBİLİR Mİ?
"Dernek çalışmaları gönüllü kişiler tarafından yürütüleceği gibi, ücretli çalışanlar aracılığıyla da yürütülebilir. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md: 13)
Sözleşmede belirtmek ve bütçede gösterilmek suretiyle dernek çalışanlarına ücret verilir."
DERNEKLER TAŞINMAZ MAL EDİNEBİLİR Mİ?
"Dernek yönetim kurulları Dernek genel kurulunun taşınmaz mal satın alınması veya taşınmaz mal satılması kararına istinaden taşınmaz mal satın alabilir veya sahip olunan taşınmaz malları satabilirler. Dernekler edindikleri taşınmazları, tapuya tescilinden itibaren bir ay içerisinde mülkî idare amirliğine bildirmekle yükümlüdürler. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md; 22)
Yetkili organların kararlarından sonra tapu müdürlüğünde işlem yapılabilmesi maksadıyla dernek merkezinin bulunduğu yer mülki idare amirliğinden yazı alınması (Sivil Toplumla İlişkiler Biriminden) gerekmektedir.
Yabancı dernekler gayrimenkul edinemezler. (2644 sayılı Tapu Kanunu md; 35)"
HANGİ DERNEK YÖNETİCİLERİ VE DENETÇİLERİ MAL BİLDİRİMİNDE BULUNMAK ZORUNDADIR?
"Türk Hava Kurumu, Türkiye Kızılay Derneği ve Kamuya Yararlı Dernek Statüsüne sahip derneklerin yönetici ve deneticileri mal bildiriminde bulunmak zorundadırlar.
04.5.1990 gün, 20508 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan 3628 sayılı “Mal Bildiriminde Bulunulması Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu”na ve bu Kanuna atfen çıkartılmış olan “Mal Bildiriminde bulunulması Hakkında Yönetmelik” gereğince;
Türk Hava Kurumunun genel yönetim ve merkez denetleme kurulu üyeleri ile genel merkez teşkilatında ve Türk Kuşu Genel Müdürlüğünde görev alanlar ile şube başkanları,
Türkiye Kızılay Derneğinin merkez kurullarında ve Genel Müdürlük teşkilatında görev alanlar ile şube başkanları,
Kamuya yararlı derneklerin yönetici ve deneticileri, Mal Bildirim Formunu (Mal Bildiriminde bulunulması Hakkında Yönetmelik ekinde bulunan formu) tek nüsha olarak doldurmak ve tarih belirterek imzalamak suretiyle Türk Hava Kurumu ile Türkiye Kızılay Derneğinde görev alanlar için, kurum ve dernek genel başkanlığı, genel merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri İçişleri Bakanlığına şube başkanları da valiliklere mal bildiriminde bulunmak zorundadırlar.
Mal bildiriminde bulunacak olanların kendilerine, eşlerine ve velayetleri altındaki çocuklarına ait bulunan taşınmaz malları ile 1 inci derece Devlet Memurlarına yapılan aylık net ödemenin beş katından fazla tutarındaki her biri için ayrı olmak üzere, para, hisse senetleri ve tahviller ile altın, mücevher ve diğer taşınır malları, hakları, alacakları ve gelirleriyle bunların kaynakları, borçları ve sebepleri bu mal bildiriminin konusunu teşkil eder.
Mal varlığında önemli bir değişiklik olduğunda bir ay içinde, görevin sona ermesi halinde, ayrılma tarihini izleyen bir ay içinde, görevlere devam edenler, sonu (0) ve (5) ile biten yılların en geç Şubat ayı sonuna kadar mal bildirimlerini yenilerler. (Mal Bildiriminde Bulunulması Hakkında Yönetmelik Md; 3, 6, 8, 9 ve 11"
DERNEKLERİN BİLDİRMEKLE YÜKÜMLÜ OLDUKLARI DEĞİŞİKLİKLER NELERDİR?
"Dernekler sıkça sorulan soruların ilgili bölümlerinde de açıklandığı üzere aşağıda yer alan değişiklikleri süresi içerisinde mülki idare amirliğine bildirmekle yükümlüdürler;
Yerleşim yerlerinde meydana gelen değişiklikleri yerleşim yeri değişiklik bildirim formunu (Dernekler Yönetmeliği Ek- 24) doldurmak suretiyle değişikliği izleyen kırk beş gün içinde,
Dernek organlarında meydana gelen değişiklikleri dernek organlarındaki değişiklik bildirimi formunu (Dernekler Yönetmeliği Ek- 25) doldurmak suretiyle değişikliği izleyen kırk beş gün içinde,
Dernek tüzüklerinde yapılan değişiklikler tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen kırk beş gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde. Dernek üyeliklerinde meydana gelen değişiklikler Üye Değişiklik Bildirim formunu
(Dernekler Yönetmeliği Ek-27) doldurulup kırk beş gün içerisinde (Dernekler Yönetmeliği Md; 92)
Gayrimenkul edinilmesi dolayısıyla gayrimenkul durumunda meydana gelen değişiklik gayrimenkul bildirim forumunu (Dernekler Yönetmeliği Ek- 26) doldurmak suretiyle otuz gün içerisinde mülki idare amirliğine bildirmekle yükümlüdürler. (Dernekler Yönetmeliği Md; 93).
Dernekler, gerekli gördükleri yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla temsilcilik açabilirler. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından temsilciliğin açıldığı yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilmesi gerekmektedir. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md: 24)
Derneklerin, yurtdışından yardım almaları durumunda Dernekler Yönetmeliği'nin ekinde (EK- 4) yer alan ""Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi"" formunu doldurarak derneğin merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirimde bulunmaları gerekmektedir. (5253 sayılı Dernekler Kanunu Md: 21)"
DERNEK BEYANNAMESİ NE ZAMAN VERİLİR?
"Dernek yönetim kurulu başkanları, her takvim yılının ilk dört ayı içinde bir önceki yıla ait Dernek Beyannamelerini (Dernekler Yönetmeliği EK- 21), mülki idare amirliğine vermekle yükümlüdürler.
Şubeler, mülki idare amirliğine verecekleri beyannamelerin birer örneğini bağlı bulundukları derneğe de vermekle yükümlüdürler.
Temsilcilikler için ayrıca beyanname verilmez ancak, temsilciliklere ilişkin her türlü bilgiler dernek beyannamesinde gösterilir. (Dernekler Yönetmeliği Md; 83)"
BEYANNAMENİN MALİ BİLGİLERİNDE HATALI VERİ GİRİŞİ YAPILDIĞI TESPİT EDİLİRSE DÜZELTMEK İÇİN NE YAPILMALIDIR?
Bir önceki belgede fark edilen; eksik ve hatalı işlemleri nedeniyle yasal süre geçmeden veya geçtikten sonra düzeltme beyanında bulunabilirler.
Daha fazla göster
 
https://www.tccb.gov.tr/
https://www.tbmm.gov.tr/
https://www.turkiye.gov.tr/
https://www.cimer.gov.tr/
 
 

GENEL MÜDÜRLÜK

  • Genel Müdürlüğümüz
  • İl Müdürlükleri
  • Misyon & Vizyon
  • Teşkilat Şeması
  • Görevlerimiz
  • Kurumsal Logo
  • İç Kontrol Çalışmaları

İŞLEMLER

  • Dernek İşlemleri
    • Kamu Yararına Çalışan Dernek Statüsü
    • İzin Almadan Yardım Toplama
    • İzne Tabi Kelime Kullanımı
    • Denetim İşlemleri
    • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
    • Yardım Toplama
    • Yabancı STK İzin Başvuru Rehberi
    • Bildirim ve Ekler
    • Yabancı STKlar
    • Yabancı STK İlgili Mevzuatı
    • Dernek Nasıl Kurulur
    • Üst Kuruluş Kurma
    • Dernek İç Denetim Raporu
    • DERBİS Kullanıcı Kılavuzları
    • DERBİS Şifresi
  • Sendika İşlemleri
    • Kamu Görevlileri Sendikası Nasıl Kurulur
    • İşçi Sendikası Nasıl Kurulur
    • Mevzuat
  • Siyasi Parti İşlemleri
    • Siyasi Parti Kuruluşu Nasıl Yapılır
    • Mevzuat
  • Online İşlemler
  • SSS
  • Projeler
    • DERBİS
    • SENBİS
    • PARBİS
    • PRODES
    • E-ARŞİV
    • Bilgi Merkezi

İSTATİSTİKLER

  • Derneklere ilişkin İstatistikler
    • Derneklere Ait Gelir Toplamları
    • Dernekler Bilgi Sistemi (DERBİS) Kullanıcı Sayısı
    • İllere Göre Faal Dernek Sayıları
    • İllere ve Faaliyet Alanlarına Göre Dernekler
    • İllere Göre Kamu Yararına Çalışan Dernekler
    • İzne Tabi Kelime Kullanan Kuruluşlar
    • İzin Almadan Yardım Toplayan Kuruluşlar
    • Kamu Yararına Çalışan Dernekler
    • Yıllara Göre Faal Dernek Sayıları
    • Beyanname Sayıları
    • İllere Göre Faal Kuruluş Listesi
    • Nevilere Göre Faal Dernek Sayıları
  • Yabancı STK'lara İlişkin İstatistikler
    • Faaliyetine İzin Verilen Yabancı STKlar
    • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
  • Siyasi Partilere İlişkin İstatsitikler
    • Siyasi Partilere İlişkin İstatistikler
  • Sendikalara İlişkin İstatistikler
    • İş veya Hizmet Kollarına Göre Sendikalar
  • Denetim İstatistikleri
  • Proje Yardımlarına İlişkin İstatistikler

MEVZUAT

  • Anayasa
  • Kanunlar
  • Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
  • Yönetmelikler
  • Yönergeler
  • Tebliğler
  • Genelgeler
  • Hukuki Görüşler
  • Rehberler
  • Mülga Mevzuat
  • Sendikalara İlişkin Mevzuat
  • Siyasi Partilere İlişkin Mevzuat

HABERLER

İLETİŞİM

  • GENEL MÜDÜRLÜK
    • Genel Müdürlüğümüz
    • İl Müdürlükleri
    • Misyon & Vizyon
    • Teşkilat Şeması
    • Görevlerimiz
    • Kurumsal Logo
    • İç Kontrol Çalışmaları
  • İŞLEMLER
    • Dernek İşlemleri
      • Kamu Yararına Çalışan Dernek Statüsü
      • İzin Almadan Yardım Toplama
      • İzne Tabi Kelime Kullanımı
      • Denetim İşlemleri
      • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
      • Yardım Toplama
      • Yabancı STK İzin Başvuru Rehberi
      • Bildirim ve Ekler
      • Yabancı STKlar
      • Yabancı STK İlgili Mevzuatı
      • Dernek Nasıl Kurulur
      • Üst Kuruluş Kurma
      • Dernek İç Denetim Raporu
      • DERBİS Kullanıcı Kılavuzları
      • DERBİS Şifresi
    • Sendika İşlemleri
      • Kamu Görevlileri Sendikası Nasıl Kurulur
      • İşçi Sendikası Nasıl Kurulur
      • Mevzuat
    • Siyasi Parti İşlemleri
      • Siyasi Parti Kuruluşu Nasıl Yapılır
      • Mevzuat
    • Online İşlemler
    • SSS
    • Projeler
      • DERBİS
      • SENBİS
      • PARBİS
      • PRODES
      • E-ARŞİV
      • Bilgi Merkezi
  • İSTATİSTİKLER
    • Derneklere ilişkin İstatistikler
      • Derneklere Ait Gelir Toplamları
      • Dernekler Bilgi Sistemi (DERBİS) Kullanıcı Sayısı
      • İllere Göre Faal Dernek Sayıları
      • İllere ve Faaliyet Alanlarına Göre Dernekler
      • İllere Göre Kamu Yararına Çalışan Dernekler
      • İzne Tabi Kelime Kullanan Kuruluşlar
      • İzin Almadan Yardım Toplayan Kuruluşlar
      • Kamu Yararına Çalışan Dernekler
      • Yıllara Göre Faal Dernek Sayıları
      • Beyanname Sayıları
      • İllere Göre Faal Kuruluş Listesi
      • Nevilere Göre Faal Dernek Sayıları
    • Yabancı STK'lara İlişkin İstatistikler
      • Faaliyetine İzin Verilen Yabancı STKlar
      • 3335 Sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküller
    • Siyasi Partilere İlişkin İstatsitikler
      • Siyasi Partilere İlişkin İstatistikler
    • Sendikalara İlişkin İstatistikler
      • İş veya Hizmet Kollarına Göre Sendikalar
    • Denetim İstatistikleri
    • Proje Yardımlarına İlişkin İstatistikler
  • MEVZUAT
    • Anayasa
    • Kanunlar
    • Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
    • Yönetmelikler
    • Yönergeler
    • Tebliğler
    • Genelgeler
    • Hukuki Görüşler
    • Rehberler
    • Mülga Mevzuat
    • Sendikalara İlişkin Mevzuat
    • Siyasi Partilere İlişkin Mevzuat
  • HABERLER
  • İLETİŞİM

Bizi Takip Edin

Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü Kavaklıdere Mah. Esat Cad. No:1 Pk: 06680 Çankaya/Ankara
Telefon : 0 (312) 422 48 00
© Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı
Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz 🍪 Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız
  • Erişilebilirlik Menüsü (Ctrl + y)

    Erişilebilirlik Menüsü Ctrl + y ile açılır
  • Metni sesli okur
  • Metin satırları arasındaki boşluğu artırır
  • Bağlantıları renkli arka planla vurgular
  • Metin boyutunu artırır
  • Tüm metni sola hizalar
  • Daha büyük bir imleç kullanır
  • Okumayı kolaylaştırmak için yatay bir kılavuz ekler
  • Okuma alanını vurgulamak için maske ekler
  • Disleksi dostu bir yazı tipi uygular
  • Renk kontrastını artırır
  • Renk doygunluğunu kaldırır
  • Renk doygunluğunu azaltır
  • Renk doygunluğunu artırır
  • Tüm resimleri ve arka plan resimlerini gizler
  • Tüm erişilebilirlik ayarlarını sıfırlar.